Rozhodli jste se, že začnete pracovat na svých sociálních sítích či celkově na propagaci vaší značky na internetu a přemýšlíte nad profesionálním externistou (jako jsem třeba já)? Jak taková spolupráce probíhá? A na co byste se měli připravit? Pojďme se podívat na všechny důležité informace, ať víte, do čeho jdete.
Nejdříve si shrneme všechny plusy a mínus. 🙂
Výhody externí spolupráce
- Dostanete kvalitní obsah
- Máte přehled, co se děje – každodenní kontrola
- Profesionální a odborné vedení sociálních sítí
- Dobře promyšlená strategie
- Časová úspora
Nevýhody externí spolupráce
- Ze začátku náročná příprava a kontrola prvních příspěvků
- Je potřeba dodat obsáhlé a kvalitní podklady
- Průběžné dodávání informací a novinek
Začátek spolupráce
Celá spolupráce začíná prvotní schůzkou a debatou (osobně či online), na které zjistím všechny důležité informace, které ke správě budu potřebovat. Nejideálnější je, pokud máte konkrétní představu. Budu se vás ptát například jakým tónem chcete se zákazníky komunikovat, jaká je vaše cílová skupina, jak by měly vypadat fotografie nebo grafika atd. Těmito informacemi mi ulehčíte práci a vyvarujeme se tomu, že budoucí příspěvky nebudou vypadat podle vašich představ.
Pokud ale žádnou představu nemáte, nevadí. Můžu vám vše připravit. Jen je potřeba počítat s tím, že práce bude o to déle trvat.
Nezapomeňte se mnou naprosto otevřeně mluvit. Nebojte se mi říct své připomínky. Je to naprosto nezbytné, aby vše probíhalo tak, jak má. Pamatujte, nikdo neumí číst myšlenky – ani já. 🙂
Tvorba obsahu
Teď přicházíme do bodu, kdy je potřeba mi zaslat veškeré podklady, které máte. Může to být dokument o historii vaší firmy, loga, fotografie, informace k produktům/službám nebo i barvy, které používáte. Zkrátka vše, co najdete.
Pozor! Nezapomeňte i na přístupy k vaším sociálním sítím a nejlépe i ke Google Analytics.
Jakmile od vás budu mít všechny důležité podklady, začnu pracovat na obsahovém plánu. Ten si tvořím nejlépe měsíc dopředu. Samozřejmě záleží na tom, jak moc je u vaší firmy plánování příspěvků možné. V případě, že se moc plánovat nedá, vytvořím alespoň přibližný plán.
Po vašem schválení obsahového plánu začnu jednotlivé příspěvky připravovat. Většinou začínám přípravou vizuálů. Připravím si grafický návrh nebo nafotím potřebné fotografie. Pokud musím nafotit fotografie a nacházíte se kousek od mého pracoviště (cestování se nebráním, jen to musíte být do přijatelné vzdálenosti), ráda za vámi dorazím a vše nafotím osobně. Pokud by osobní focení nebylo možné, je příprava fotografií na vás. Samozřejmě vám popíši, co a jak přibližně nafotit. 🙂 V případě produktů vše probíhá tak, že mi vybrané produkty zašlete poštou, já je následně nafotím a poté pošlu zase zpět.
Jakmile má fotografická/grafická práce skončí, přesunu se k tvorbě textů. Po této přípravě pak můžu vše naplánovat na vybraný den a čas, který jsem zhodnotili jako nejlepší v rámci statistik.
Správa sociálních sítí
Jakmile jsou příspěvky naplánované, můžu se přesunout přímo na vaše sociální sítě. Pokud si říkáte, že v předchozím bodu moje práce skončila, jste na omylu. Ani zdaleka se neblížím ke konci.
Odteď budu každý den kontrolovat a spravovat váš profil, odepisovat zákazníkům na zprávy a komentáře, vyvolávat komunikaci, nastavovat a hlídat reklamy či se zapojovat do diskuzích ve skupinách. Pokud se u vás ve firmě objeví nějaká novinka či akce, jsem připravena vše připravit a zveřejnit. Budu se také starat o vaše události nebo soutěže a sleduji, jaký příspěvek měl úspěšnost a jako zase ne. Sepisuji si všechny informace a nápady na další měsíc a pozoruji veškeré chování vašich zákazníků. Tyto údaje jsou velmi důležité pro plánování dalších příspěvku, aby byly co nejúspěšnější.
Také nastavuji reklamy, abych zvýšila dosahy a povědomí o vaší značce. Ty je potřeba sledovat, abychom měli jistotu, že mají dobré výsledky a vaše peníze nejsou zbytečně vyhazovány.
Úkolů mám tedy jako správce sociálních sítí až až a nehrozí, že bych se někdy nudila. 🙂
Vyhodnocení týdenní nebo měsíční práce
Na konci každého měsíce/týdne (záleží na naší domluvě, ale nejčastěji to bývá na konci měsíce) připravuji report výsledků. Sepíšu všechna důležitá čísla (která si společně nastavíme nebo je nastavím sama), abychom měli přehled, jak se správa sociálních sítí vyvíjí. Je vhodné každý měsíc zakončit také schůzkou, kde vám vše ze statistik vysvětlím a řeknu vám, jak se vaší stránce daří a navrhnu další postupy. Také vám zašlu tabulku, kde najdete přehled mé práce (přesný čas a popis aktivity), kterou jsem za celý měsíc stihla. Máte tak kontrolu nad tím, za co platíte. 🙂
Tímto bodem končí celá měsíční práce. Ale nenásleduje žádné volno. 🙂 Začínám totiž připravovat příspěvky na další měsíc a nadále každý den kontroluji profil a kampaně.